Programové informace


Neděle 31. května 2009
Název: První úkol
Předloha/autor: B. Maxová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Typ: scénické čtení
Název předmětu: Tvůrčí psaní
Režijní vedení: M. Mužík a kolektiv, 2. roč. ADaV
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Účinkují: M. Mužík, V. Johaník, M. Doležel, J. Konývka, Š. Ziková, 2. roč. ADaV
Délka: 20 min.

________________________________________________________________
Název: Hořký kruh
Předloha/autor: korespondence J. Ortena a V. Fingerové/ B. Hönigová
Typ: divadelní inscenace
Režijní vedení: B. Hönigová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Pedagogické vedení: PhDr. Jan Roubal, Ph.D.
Název předmětu: Inscenace se skupinou, Absolventský magisterský projekt
Hudba: Hm…
Účinkují: P. K. Urbášková, 2. roč. ADaV, M. Domkář, 1. AČR
Délka: 25 min.
Anotace:
Autorská inscenace Hořký kruh je inspirována milostnou korespondencí Jiřího Ortena a Věry Fingerové. Příběh je však přenesen do současnosti, čímž ještě více vyniká jeho stálá aktuálnost. Práce na inscenaci trvala zhruba 3 měsíce a měla dva cíle – seznámit herce s osobnostmi J.Ortena a V.Fingerové a vytvořit inscenaci blížící se stylu divadla poezie. Výsledný tvar byl premiérován 24.4.09 a na Sítku se dočká své první reprízy.

________________________________________________________________
Název: Akorát pro tři
Předloha/autor: T. Williams, K. Kostřicová, soubor
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Inscenace se skupinou
Režie: K. Kostřicová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Scénografie: K. Kostřicová, I. Kostřicová
Úprava textu: K. Kostřicová, soubor
Hudba: Eggnoise, Barry White, Elvis Presley, Kc &The Sunshine Band, Verdi, klavír Hana Augustová
Účinkují: I. Kostřicová, H. Augustová, Z. Augusta, členové Divadelního souboru Jindřicha Honzla, Humpolec
Délka: 70 min.
Anotace:
Původní inspirací pro naši inscenaci byla jednoaktová hra T. Williamse Dokonalá analýza v podání papagája, ve které nás zaujaly dílčí dialogy, jednotlivé postavy a prostředí, ve kterém se děj odehrává. Právě tyto prvky jsme si vypůjčili a zasadili je do svého vlastního příběhu. Scénář vznikl úpravou zmíněné hry a dílčích dialogů z dalších her T. Williamse v kombinaci s nově napsaným vlastním textem a textem vzniklým při improvizacích přímo na place s herci. Jedná se tak o inscenaci veskrze autorskou, tvořenou na míru konkrétním třem hercům. Zde na Sítku 2009 uvidíte její 3. reprízu.

________________________________________________________________
Název: To bude mela…
Předloha/autor: povídka O. Henryho Harlemská tragédie
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Tvorba scénáře
Režie, scénografie: kolektiv
Úprava textu: P. Kroupová, 3. roč. ADaV
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, PhD.
Účinkují: M. Doležel – 2. roč. ADaV, K. Mikanová, A. Hrabal, V. Fejfarová - 3. ročník ADaV
Délka: 20 min.
Anotace:
„Každý má svá přání, každý má své sny, každý má své ideály, každý ví, co by ho potěšilo, co by ho rozesmálo, co by ho rozvášnilo. Tak proč to neví ti druzí?“
Nejprve byl O. Henry, který napsal povídku Harlemská tragédie, potom vznikl ateliér Divadlo a výchova s předmětem Tvorba scénáře. Pak vznikl scénář na motivy povídky Harlemská tragédie. A z něj se vytvořila tato tragikomická inscenace.

________________________________________________________________
Název: Das Wesen Berlins
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Autorská inscenace
Režie, překlad a úprava textu: V. Nováková, 1. roč. mag. stud. ADaV
Hudba: Joshua Thurston - Milgrom
Scénografie: Susanne Fessel
Účinkují: J. Thurston-Milgrom, A. Hilbig, J. Jörns, A. P. Haesbaert, V. Brim, E. Thurston-Milgrom, E. Őzdemir, V. Nováková
Délka: 45 min.
Anotace:
Skutečně, osobně, šestijazyčně, berlínsky multikulti.
Pět lidí, kteří bydlí v jednom městě. Nikdo z nich však z tohoto města nepochází.
Pět různých důvodů, proč jsou tady.
Každý má ve svém pokoji svůj Ikea – regál a židli.
Každý má svých pět oblíbených knih, ježto jsou pro něj nepostradatelné.
Každý má svou píseň, která nikdy nezmizí ze seznamu v přehrávači. Taková, která zůstává pro jistotu, ve špatném i dobrém počasí, se špatnou i dobrou náladou.
Každý má svou jedinečnou řeč.
Těchto pět lidí se sešlo na scéně, aby mohli vyprávět o slastech a strastech života v městě Berlín.

________________________________________________________________
Název: Blázinec v prvním poschodí
Předloha/autor: F. F. Šamberk - Blázinec v prvním poschodí
Typ: divadelní inscenace
Pedagogické vedení: doc. PhDr. Silva Macková
Režie, úprava textu, scénografie: I. Klvaň, 2. roč. mag. stud. ADaV
Hudba: Tiger
Účinkují: Z. Bábíček, P. Konečný, B. Červínková, L. Nešporová
Délka: 67 min.
Anotace:
Cílem mého magisterského projektu bylo obrození divadelní tradice v obci. Ochotnického divadlo mělo v obci do roku 1988 skoro sto let tradici. Navázání na tuto tradici bylo mým cílem. Pro svůj záměr jsem si zvolil komediální inscenaci z roku 1867. Inscenování jsem se rozhodl podniknout s pětičlennou skupinou mladých lidí ve věku 20 - 27 let. Právě tito mladí lidé a jejich práce na představení měli přispět k obrodě a dát vlastní příklad dalším. Stěžejní částí práce na inscenaci bylo částečně improvizované jednání a hledání přirozeného projevu s využitím stylizace.

________________________________________________________________
Název: Dárek od Sequoa
Předloha/autor, režie, účinkuje: T. Valek, 2. roč. komb. stud. ADaV
Typ: autorské čtení
Název předmětu: Tvůrčí psaní
Délka: 15 min.

________________________________________________________________
Název: Korsett
Předloha/autor: N. Raszewski
Typ: taneční divadlo
Režijní a pedagogické vedení: N. Raszewski
Scénografie: U. Raszewski
Hudbební koláž: Deniz Deli
Účinkují: Z. Martin, J. Wollschläger, J. Seifert, E. le Claire, S. Asbach, J. Schumacher, R. Glescyinsky, N. Sene, S. Menzel, L. Dietrich, N. Rosenbaum, J. Jörns, V. More, A. Hilbig, taneční skupina New Youth Crew berlínského studia Tanztangente
Délka: 45 min.
Anotace:
Takové bizarně vážné až humorné taneční divadlo.
Téma představení se vztahuje skutečně ke korzetu, ve smyslu šněrovačky, ale zároveň je míněno velmi metaforicky, chce vyjádřit sešněrování člověka, s nímž jsme v současnosti dennodenně konfrontováni.
Jde o nekonečný rozpor sahající do dob pradávných drátěných korzetů, které měly zlepšovat postavu až po dnešní „moderní neviditelné korzety“, které přesto silně pociťujeme.
Choreografie byla sešněrována z improvizací na témata jako jsou: úzkost, cítit se svázaný, být zformovaný apod.

________________________________________________________________
Vystoupení pěveckého sboru ADaV La Disharmonia
Typ: předváděčka
Název předmětu: Sborový zpěv
Pedagogické vedení: Petr Svozílek
Hudba: L. Armstrong; J. Ježek, J. Voskovec, J. Werich
Účinkují: studenti ADaV
Délka: 10 min.

________________________________________________________________
Název: Babička má narozeniny
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: autorské čtení
Název předmětu: Tvorba scénáře
Režie, účinkuje: A. Navrátilová, 3. roč. ADaV
Délka: 15 min.
Anotace:
Scénické oživení textu vzniklého zvláštní „lístečkovou“ metodou, na jehož počátku stála hlavní postava této minikomedie.
„Hodně štěstí, žádné vrásky,
další roky plné lásky
a s úsměvem na tváři,
ať se všechno vydaří.“

________________________________________________________________
Taneční vystoupení
Typ: předváděčka
Název předmětu: Pohybová průprava
Pedagogické vedení: Mgr. Ivana Kloubková
Hudba: M. Jackson; W. Casey, J. Jacobs
Účinkují: studenti 2. ročníku ADaV
Délka: 10 min.

________________________________________________________________

Anotace předmětů

Anotace předmětu Inscenace se skupinou
Předmět Inscenace se skupinou v posledním ročníku magisterského studia má prokázat schopnost studentů propojit své umělecké, pedagogické a psychologické vzdělání s praktickými dovednostmi vést skupinu v procesu tvorby inscenace. Výběr skupiny záleží na samotných studentech a není nijak omezen věkem účastníků, jejich počtem, předchozími zkušenostmi s divadelní tvorbou. Stejně tak mají studenti naprostou volnost ve volbě námětu a žánru inscenace Jedinou podmínkou je, že skupina je složena z neprofesionálních divadelníků a že student povede samostatně celý proces tvorby se snahou maximálně do tvorby všech složek inscenace zapojit členy skupiny. Podmínkou absolvování předmětu je provedení inscenace před publikem (v případě, že inscenace není z určitých zejména provozních důvodů dokončena, je student povinen písemně reflektovat průběh práce a příčiny „neúspěchu“ pojmenovat a zdůvodnit). Pokud je to možné, měla by být inscenace prezentována na festivalu ateliéru DaV Sítko. O práci na inscenaci studenti průběžně referují v předmětu Režijně dramaturgický seminář.
Ročník: 2. mag. stud. AdaV
Pedagog: doc. PhDr. Silva Macková

________________________________________________________________
Anotace předmětu Autorská inscenace
Projekt autorské inscenace navazuje na výuku předmětu Teorie divadla – alternativní a autorské divadlo v zimním semestru. Je zahájen dílnou, ve které se studenti seznámí s principy autorského divadla a jeho pojetím v ateliéru Divadlo a výchova. V průběhu letního semestru procházejí studenti samostatně procesem tvorby inscenace od hledání námětu, formulování tématu přes improvizované rozehrávání situací, třídění vzniklého materiálu, výběr a tvorbu struktury inscenace až po vytvoření a fixování výsledného jevištního tvaru a komunikaci s diváky skrze inscenaci. Průběžně konzultují postup práce s pedagogy předmětu. O práci na autorské inscenaci vedou záznamy formou deníku. Výchozím „dramatickým“ materiálem je pro studenty jejich generační divadelní „vidění“ současného světa v nás i kolem nás. Východiskem pro tvorbu inscenace může být vlastní životní zkušenost, inspirace uměleckým dílem, osobností, současnou nebo historickou událostí. Studenti mohou pracovat s libovolnou podobou divadelního prostoru – klasické divadlo, studiové divadlo, pouliční divadlo, akční scénografie, site specific projekt atd. a v libovolném žánru a stylu. Výsledek práce je veřejně předveden v rámci festivalu ateliéru Divadlo a výchova Sítko.
Ročník: 1. mag. stud. AdaV
Pedagog předmětu: MgA. Eva Brhelová, Ph.D., doc. PhDr. Silva Macková, MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Anotace předmětu Tvorba scénáře
Cílem práce v semináři je vést studenty k osvojení si základních poznatků a dovedností pro převod epické předlohy menšího rozsahu do dramatického textu (scénáře). Zimní semestr byl zaměřen na individuální práci na adaptaci či dramatizaci literární předlohy (povídky nebo pověsti). Práce v letním semestru (orientovaná nejprve na charakteristiku postav v dialozích a monolozích, stavbu situace, tvorbu dramatické struktury příběhu, prověřování textu v prostoru atd.) směřuje pak k tvorbě autorských scénářů studentů, vytvářených někdy již pro konkrétní skupiny neprofesionálních herců. Realizace autorského či scénického čtení je pak nepovinnou, ale užitečnou závěrečnou fází práce v předmětu. 
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________
Anotace předmětu Tvůrčí psaní 1
Práce v semináři je zaměřena na rozvíjení tvořivosti studentů v oblasti slovesného vyjadřování. Usiluje o to podněcovat osobité, originální a sdělné sebevyjádření studentů prostřednictvím tvorby poezie, prózy i dramatických textů. Obsahem jednotlivých seminářů, v nichž se setkávali studentky a studenti 2. ročníku a 2. ročníku mag. studia, byla individuální i skupinová tvorba autorských textů a jejich reflexe při společných diskusích. Od textových miniatur – kolektivních básní, črt a povídek (východiskem byly např. jednotlivé přívlastky či příslovce, zobrazené a realizované v atmosféře, postavě, příběhu) studenti postupně dospěli k charakteristice postav v situaci, k charakteristice jednáním i dialogem. Úkolem pro letní semestr byla tvorba krátkého divadelního scénáře, k níž směřovalo několik inspiračních zdrojů (burza námětů a postav, skupinová tvorba příběhu).
Ročník: 2. ADaV a 2. mag. stud. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________
Anotace předmětu Tvůrčí psaní 2
Práce v předmětu byla koncipována jako víkendový seminář, jehož cílem bylo rozvíjet tvůrčí potenciál studentů v oblasti slovesného vyjadřování prostřednictvím dílčích, individuálních i skupinových aktivit, technik tvořivého psaní, spojených s metodickými komentáři těchto postupů (např. příběh podle cyklu fotografií, kolektivní báseň, automatické psaní, pětiminutový příběh, cvičení metaforického myšlení, tvorba situace). Důraz byl kladen na originalitu, osobitost vyjádření ve smyslu původního autorství studentů, ale i na schopnost rozvíjet situaci a pracovat s pointou. Součástí výuky bylo autorské čtení a kritická reflexe textů (povídky, dialogy, pohádky), zpracovaných autory již před samotným víkendovým setkáním. Výzva ke zveřejnění a prověření textů před posluchači se objevila v diskusi o výsledcích práce studentů; ve snaze o bližší vzájemné poznání, sdílení a konfrontaci přístupů k tvorbě textu mezi studenty ateliéru.  
Ročník: 2. kombinovaného studia ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________

Instalace

Název: Co po nás zbude
Autoři: 3. roč. ADaV
Umístění: DIFA JAMU, chodba č. 13

CHCEME VÍC!
NEBO NIC.
L.A.P.E.V.K.A.V.A.

________________________________________________________________
Název: Prezentace Projektu na ZŠ
Autoři: 2. roč. ADaV
Název předmětu: Projekt na ZŠ
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Rodriguezová
Umístění: Kabinet múz, foyer
Anotace
Studenti 2. ročníku společně připravili a zrealizovali dvoudenní program o historii města Brna. Téma vybraly učitelky ZŠ Hroznová. Celý program proběhl dvakrát po sobě v SDV Labyrint (pobočka CVČ Lužánky), nejprve pro dvě páté a další dva dny pro dvě čtvrté třídy.

________________________________________________________________
Název: Foto portréty a videoklipy
Autoři: studenti ateliéru Divadlo a výchova
Předmět: Základy práce s médii
Pedagogické vedení: Mgr. Petr Francán
Umístění: DIFA JAMU, vstupní hala
Anotace:
Portréty studentů vznikají v rámci předmětu Základy práce s médii, a to jako semestrální práce prvních ročníků. Při tvorbě portrétů nejde jen o zvládnutí technické stránky věci, na kterou dohlíží přítomný pedagog, ale studenti se také učí verbalizovat své představy a diskutovat o nich s ostatními. Touto přirozenou cestou a zdánlivě mimochodem si osvojují mimo jiné i základy kompozice a práce se světlem.
Základy práce s kamerou a střihové práce si studenti osvojují přímo realizací vlastního tříminutového "videoklipu". Svobodně si vyberou hudbu, napíší námět a konzultují s pedagogem způsob realizace. Vhozeni pak do neznámých vod, pokouší se sjednotit své představy s krutou realitou výsledného záznamu. Tato výuka šokem ve spojení s přísným zákazem použití jakýchkoliv efektů vpostprodukci studenty prvních ročníků přivádí k možnosti vytěžit maximálně možnosti korektního střihu a samozřejmě je přivádí také k zoufalství. Touha po profesionálním výsledku jim však napomáhá vyrovnat se s technologickými obtížemi a je tedy velmi dobrou půdou pro další práci v oblasti videa.


Pondělí 1. června 2009

Název: Principy práce N. Raszewski
Typ: pohybová dílna
Lektorka: V. Nováková, studentka 1. roč. mag. studia ADaV
Délka: 180 min.
Anotace:
Vendula Nováková podle Nadji Raszewski. Nadja Raszewski je berlínská choreografka, tanečnice, divadelnice a pedagožka. Vendula Nováková u ní strávila jeden rok jako její praktikantka. Tanečně pohybový workshop je inspirován prací Nadji Raszewski se studenty divadla a výchovy na Univerzitě umění v Berlíně. Je určen pro každého studenta ateliéru Divadlo a výchova, který by chtěl v budoucnu pracovat s pohybem, pohybovým divadlem či tancem. Zájemcům doporučujeme bakalářskou diplomovou práci: Nováková, V. N. Raszewski, Mozart, Eminem a ti druzí, DP JAMU, Brno, 2008.

________________________________________________________________
Název: Bylo nás čtyři
Typ: dílna divadla fórum
Název předmětu: Divadlo fórum
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Režie, scénografie: kolektiv
Účinkují: M. Jarošová, V. Slováková, R. Dalová, J. Konývka, V. Johaník, 2. roč. ADaV
Délka: 150 min.
Anotace:
Zveme Vás na dílnu divadla fórum.
Čtveřice kamarádů ze střední školy tráví veškerý volný čas společně, ale jak se změní jejich přátelství, když dva z nich začnou spolu chodit? Příběh o tom, co všechno dokáže odhalit láska a jak vztahy dokáží být komplikované. Přijďte se podívat na inscenaci s dílnou určenou pro první a druhé ročníky středních škol, věřte, že se i vy poučíte. Dílny se zúčastní studenti brněnské střední školy, diváci festivalu Sítko jsou zváni jako pozorovatelé.

________________________________________________________________
Název: Odsouzení hostiny
Předloha/autor: středověká moralita Odsouzení hostiny
Typ: divadelní inscenace
Režie: J. Dolejšová, 1. roč. mag. stud. ADaV a V. Větrovec, 3. roč. AČR
Úprava textu: V. Větrovec, 3. roč. AČR
Scénografie: kolektiv
Hudba: Jakub Čermák - kytara, Patrik Kotrba - kytara, Petr Míka - saxofon, Víťa- buben
Účinkující: K. Hrubanová, A. Černohlávková, J. Mazorová, L. Skurská, T. Doležalová, J. Mokrý, B. Parmová, Z. Kučerová, V. Johaník, J. Konývka, J. Cír, V. Větrovec, členové PS Cyranovy boty a studenti DIFA JAMU
Anotace:
"Jist a pít, dokud svěží řiť. Smrt pokyne, všechno mine."
ukrajinské přísloví
"Kde se hodně pije, žere, tam otvírá nemoc dveře."
slovenské přísloví

Moralizující kuchař. Sex, drogy a Slavíci z Madridu. Hodovní sály přetékající
jídlem. Moralizující kuchař. Sex, drogy a Slavíci z Madridu. Hodovní sály
přetékající jídlem... Inscenace vzniklá na motivy morality Nicholase de la Chesnaye z roku 1507. Na základě personifikovaných neřestí v původní předloze se tvůrci snažili o jejich fyzické vyjádření pohybem a tancem v prostoru za přispění minima textu. U zrodu projektu stojí pohybové studio Cyranovy bory a občanské sdružení Šavgoč. Inscenace vznikla také ve spolupráci se studenty DIFA JAMU a je doprovázena živou hudbou v podání spřátelených muzikantů, barmanů a hospodských básníků. Ve výsledném tvaru vystupují postavy Přípitka, Závislosti, Mlsnoty apod. Jejich vyjádřením v hracím prostoru se tvůrci snažili sami sobě odpovědět, co pro ně tato slova znamenají. Na počátku zkoušení inscenace stála otázka, zda si největší pokušitel Hostina zaslouží svůj smrtelný trest.

________________________________________________________________

Prezentace magisterských projektů studentů 2. ročníku mag. studia ADaV:

Název projektu: Příprava a realizace autorské inscenace Hořký kruh, inspirované korespondencí J. Ortena a V. Fingerové
Autor/ka projektu: B. Hönigová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: PhDr. Jan Roubal, Ph.D.
Anotace:
Náplní mého absolventského magisterského projektu bylo seznámení účastníků s osobností básníka Jiřího Ortena, a cesta k autorské inscenaci Hořký kruh, inspirované jeho milostnou korespondencí. Inscenaci jsem vytvořila se dvěma studenty -  Pavlou Klárou Urbáškovou (2.ADaV) a Martinem Domkářem (1.AČR) během několika setkání v rámci letního semestru. Výstupem projektu byla vniklá inscenace, která byla premiérována 24.4.2009.

________________________________________________________________
Název projektu: Ochotní ochotníci aneb obrození divadelních tradic v Šardicích - tvorba inscenace na motivy hry F. F. Šamberka: Blázinec v prvním poschodí
Autor/ka projektu: I. Klvaň, 2. roč. mag. stud. AdaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: doc. PhDr. Silva Macková
Anotace:
Cílem mého magisterského projektu bylo obrození divadelní tradice v obci. Ochotnického divadlo mělo v obci do roku 1988 skoro sto let tradici. Navázání na tuto tradici bylo mým cílem. Pro svůj záměr jsem si zvolil komediální inscenaci z roku 1867. Inscenování jsem se rozhodl podniknout s pětičlennou skupinou mladých lidí ve věku 20 -27let. Právě tito mladí lidé a jejich práce na představení měli přispět k obrodě a dát vlastní příklad dalším. Stěžejní částí práce na inscenaci bylo částečně improvizované jednání a hledání přirozeného projevu s využitím stylizace.

________________________________________________________________
Název projektu: Jak mluví divadlo aneb Dílna k profesionální inscenaci „Služky“ ND Brno – Divadla Reduta
„Služky“ ND Brno – Divadla Reduta
Autor/ka projektu: L. Hajdová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Anotace:
Obsahem projektu Jak mluví divadlo aneb dílna k profesionální inscenaci „Služky“ ND Brno – Divadla Reduta bylo 5 realizací dílny před představením pro brněnská gymnázia, ve kterých účastníci postupně procházeli prací na postavě, tvorbě vztahů mezi postavami pomocí inscenovaní vybraných situací, seznámením s dějem a aktualizací tématu, následně také shlédnutí uvedeného představení. Dílna byla koncipovaná maximálně pro jednu třídu (tedy až 30 účastníků) a jejím cílem bylo seznámit účastníky se základními prvky dramatu Služky (J. Genet).

________________________________________________________________
Název projektu: „Vzhůru do divadla! Vzhůru v divadle!“ Tvorba a realizace
dílen k profesionální divadelní inscenaci
Autor/ka projektu: T. Vyvijalová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Anotace:
„Vzhůru do divadla! Vzhůru v divadle!“ je projektem tvůrčích dílen před i po představení profesionálního divadla. Vznikl ve spolupráci s Divadlem Petra Bezruče v Ostravě, jeho východiskem byla inscenace Job. Hlavním cílem bylo prozkoumat formu dílny před divadelním představením a tímto způsobem také přispět ke zkvalitnění diváckého zážitku. Tvůrčí dílny v lednu a březnu 2009 absolvovalo zhruba 200 studentů gymnázií z Ostravy i Frýdku-Místku a také studenti pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě.

________________________________________________________________
Název: Copacabana
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: autorské čtení
Název předmětu: Tvorba scénáře
Režijní vedení: V. Šlechtová, P. Kroupová, 3. roč. ADaV
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Účinkují: P. Kroupová
Délka: 10 min.
Anotace:
Jak najít inspiraci pro povídku:
1.Připravte si 15 lístečků a rozdělte je na tři stejně početné hromádky.
2.Na prvních pět lístečků napište různé postavy, na druhých pět lístečků různá místa a na poslední lístečky jednoduché situace.
3.Lístečky otočte písmem dolů.
4.Každou hromádku zvlášť dobře promíchejte a nechte chvíli odstát.
5.Z každé hromádky si vyberte jeden lísteček.
6.Přečtěte si, co je na lístečcích napsáno a nechte se jimi inspirovat k napsání povídky.
Tento postup doporučujeme provádět ve více lidech. Přejeme vám šťastnou ruku.

________________________________________________________________
Název: Mosty
Předloha/autor: J. Skácel
Typ: znakovaná poezie
Režijní a pedagogické vedení: prof. Mgr. Zoja Mikotová
Hudba: Z. Kluka, studenti VDN
Účinkují: M. Antonova, M. Koutská, M. Krištofovič, V. Mazourová, J. Znotina, M. Zrnečko, studenti ateliéru výchovné dramatiky Neslyšících
Délka: 30 min.
Anotace:
„Mosty“ je pohybová imprese, vycházející z poezie Jana Skácela a přebásňující tyto texty do znakového jazyka.
Hrají a zpívají studenti ateliéru výchovné dramatiky pro Neslyšící DIFA JAMU.

________________________________________________________________
Název: Dům pokojného stáří
Název předmětu: Inscenace podle předlohy
Typ: divadelní inscenace
Pedagogické a režijní vedení: doc. PhDr. S. Macková a T. Vyvijalová, I. Klvaň, 2. roč. mag. stud. ADaV
Předloha/autor: A. Saalbachová – Neviditelné město
Úprava textu, scénografie: doc. PhDr. S. Macková a T. Vyvijalová, I. Klvaň, 2. roč. mag. stud. ADaV, studenti 3. ročníku
Účinkující: L. Jirásková, A. Navrátilová, A. Šinkyříková, P. Kroupová, 3. roč. ADaV
Délka inscenace: 65 min.
Anotace:
„Když jsem byla mladá, měla jsem dlouhé vlasy. Tak dlouhé, že jsem si na nich mohla sedět. Každé ráno jsem si je splétala do copu a dělala si z něj kolem hlavy věneček. Všichni mi ten cop záviděli. Až když mi ho ustřihli, poznala jsem, jak byl těžký.“ Hra o čtyřech ženách a gumových rukavicích. Inscenace je adaptací divadelní hry Astrid Saalbachové Neviditelné město.

________________________________________________________________

Anotace předmětů

Anotace předmětu Divadlo fórum
V rámci předmětu Divadlo fórum se studenti nejprve seznamují formou praktické práce doplněné přednáškami s rozsáhlým komplexem postupů Divadla utlačovaných Augusto Boala. Hlavní náplní práce je příprava a realizace dílny divadla fórum pro zvolenou cílovou skupinu. Ve fázi přípravy se studenti ve skupinách zaměřují na hledání vhodného tématu, tvorbu scénáře, inscenační práci a tvorbu struktury dílny DF. Realizační fázi pak naplňuje práce se studenty středních škol a gymnázií v Kabinetu múz, společná i individuální reflexe a dokumentace projektu.
Ročník: 2. ADaV
Pedagog: MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Anotace předmětu Magisterský absolventský projekt
Samostatná práce studentů absolventského ročníku, při které prokazují schopnost plánovat, organizovat, realizovat, dokumentovat a hodnotit vlastní projekt. Práce může svým zaměřením směřovat do následujících oblastí: umělecko-výchovná, divadelní nebo kulturně-organizační a její rozsah je stanoven na cca 25 hodin práce. Studenti konzultovali svou práci s přiděleným vedoucím projektu, jedním z pedagogů ateliéru DaV.
Ročník: 2. mag. stud. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D., doc. PhDr. Silva Macková, MgA. Radka Macková, Mgr. Veronika Rodriguezová, PhDr. Jan Roubal, Ph.D.

________________________________________________________________
Anotace předmětu Tvorba scénáře
Cílem práce v semináři je vést studenty k osvojení si základních poznatků a dovedností pro převod epické předlohy menšího rozsahu do dramatického textu (scénáře). Zimní semestr byl zaměřen na individuální práci na adaptaci či dramatizaci literární předlohy (povídky nebo pověsti). Práce v letním semestru (orientovaná nejprve na charakteristiku postav v dialozích a monolozích, stavbu situace, tvorbu dramatické struktury příběhu, prověřování textu v prostoru atd.) směřuje pak k tvorbě autorských scénářů studentů, vytvářených někdy již pro konkrétní skupiny neprofesionálních herců. Realizace autorského či scénického čtení je pak nepovinnou, ale užitečnou závěrečnou fází práce v předmětu. 
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________
Anotace předmětu Inscenace podle předlohy
Výchozím dramaturgickým materiálem pro tvorbu inscenace je dramatické dílo, vybrané společně studenty a pedagogem. K dramatickému textu je přistupováno jako k otevřené nabídce, k námětu pro vlastní autorskou tvorbu. Předmět je organizován jako projekt. Studenti procházejí všemi fázemi tvorby inscenace od hledání tématu, dramaturgických úprav přes volbu inscenačních prostředků, scénografii, výběr scénické hudby až po fixování jevištních postav a situací a vytvoření výsledného jevištního tvaru a jeho prověření před diváky. Celý proces tvorby inscenace probíhá jako projekt založený na principu vzniku inscenace cestou skupinové autorské tvorby a je prezentován na festivalu ateliéru DaV Sítko. Od akademického roku 2008/2009 byl předmět nabídnut pro studenty 2. ročníku magisterského studia v rámci asistence v bakalářské výuce.
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: doc. PhDr. Silva Macková

________________________________________________________________

Instalace

Název: Co po nás zbude
Autoři: 3. roč. ADaV
Umístění: DIFA JAMU, chodba č. 13

CHCEME VÍC!
NEBO NIC.
L.A.P.E.V.K.A.V.A.

________________________________________________________________
Název: Prezentace Projektu na ZŠ
Autoři: 2. roč. ADaV
Název předmětu: Projekt na ZŠ
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Rodriguezová
Umístění: Kabinet múz, foyer
Anotace
Studenti 2. ročníku společně připravili a zrealizovali dvoudenní program o historii města Brna. Téma vybraly učitelky ZŠ Hroznová. Celý program proběhl dvakrát po sobě v SDV Labyrint (pobočka CVČ Lužánky), nejprve pro dvě páté a další dva dny pro dvě čtvrté třídy.

________________________________________________________________
Název: Foto portréty a videoklipy
Autoři: studenti ateliéru Divadlo a výchova
Předmět: Základy práce s médii
Pedagogické vedení: Mgr. Petr Francán
Umístění: DIFA JAMU, vstupní hala
Anotace:
Portréty studentů vznikají v rámci předmětu Základy práce s médii, a to jako semestrální práce prvních ročníků. Při tvorbě portrétů nejde jen o zvládnutí technické stránky věci, na kterou dohlíží přítomný pedagog, ale studenti se také učí verbalizovat své představy a diskutovat o nich s ostatními. Touto přirozenou cestou a zdánlivě mimochodem si osvojují mimo jiné i základy kompozice a práce se světlem.
Základy práce s kamerou a střihové práce si studenti osvojují přímo realizací vlastního tříminutového "videoklipu". Svobodně si vyberou hudbu, napíší námět a konzultují s pedagogem způsob realizace. Vhozeni pak do neznámých vod, pokouší se sjednotit své představy s krutou realitou výsledného záznamu. Tato výuka šokem ve spojení s přísným zákazem použití jakýchkoliv efektů vpostprodukci studenty prvních ročníků přivádí k možnosti vytěžit maximálně možnosti korektního střihu a samozřejmě je přivádí také k zoufalství. Touha po profesionálním výsledku jim však napomáhá vyrovnat se s technologickými obtížemi a je tedy velmi dobrou půdou pro další práci v oblasti videa.


Úterý 2. června 2009

Název: Kůzlátka a vlk
Předloha/autor: V. Provazníková, V. Smečka
Typ: divadelní inscenace
Režie: Mgr. Jarmila Hrabalová, Ph.D. (pedagog ADaV)
Scénografie: děti, rodiče a kolektiv učitelů Speciálních škol ELPIS Brno
Hudba: výběr a realizace H. Pokorová
Účinkují: žáci Základní školy speciální ELPIS, Brno
Délka: 25 min.
Anotace:
Inscenace vznikla ve speciální škole ELPIS – škola pro žáky s kombinovanými vadami. Žáci se seznámili s textem a písněmi a mluvící děti se postupně učily texty. V rámci tělesné výchovy se pak nacvičovaly tanečky a v hudební výchově zpěv. Propojení a nácvik probíhal v rámci dramatické výuky s logopedkou, která děti vedla také režijně. Práce byla velmi příjemná a děti se vždy na inscenaci naučí něco navíc.

________________________________________________________________
Název: Dva
Předloha/autor, účinkuje: P. Coufal, 2. roč. komb. stud. ADaV
Typ: autorské čtení pohádky
Název předmětu: Tvůrčí psaní
Délka: 7 min.
Anotace:
Čtení autorské pohádky.

________________________________________________________________
Název: Slečna Agáta a Pan Velké Zvíře
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: inscenace participačního divadla pro děti
Režie, scénografie: soubor
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Účinkují: I.Klvaň, T.Vyvijalová, B.Maxová, 2. roč. mag. studia ADaV
Délka: 60 min.
Anotace:
Agáta je participační divadlo pro předškolní děti, které je výstupem magisterského absolventského projektu Terezy Čechové. Tvorba tohoto programu divadla ve výchově byla zaměřena na scénografickou složku výsledného tvaru. Příběh nás provede detektivním případem z pouťového prostředí, ve kterém budou kromě studentů 2. ročníku magisterského studia účinkovat hlavně samotné děti. Diváci festivalu Sítko jsou zváni jako pozorovatelé.

________________________________________________________________
Název: Boj o místo
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: výstup z praxe
Režie: E. Herzogová, V. Šlechtová – 3. roč. a kolektiv žáků
Pedagogické vedení: Mgr. Simona Hlínová, BcA. Tereza Čechová
Název předmětu: Praxe na 2. stupni ZŠ
Účinkují: J. Dalecký, L. Flussová, H. Jančárová, K. Krejčí, T. Juřička, D. Ondryáš, S. Pečínka, Pham Duy Minh, T. Svobodová, R. Šmerdová, žáci 8.A ZŠ Měšťanská
Délka: 25 min.
Anotace:
Jedná se o výstup z hodin praxe na 2.stupni ZŠ. V druhém pololetí se náplní našich setkání stalo seznamování s komedií dell´arte. Každý z žáků si našel svou postavu, se kterou se pak důkladněji seznamoval. Práce byla doplněna o vlastní výrobu polomasek.

________________________________________________________________
Název: Černá šalina
Předloha/autor: P. Janeček - Černá sanitka a jiné děsivé příběhy + Černá sanitka: Druhá žeň
Úprava textu, scénografie: kolektiv
Typ: divadelní inscenace
Režie: A. Hrabal – 3. roč., J. Jevická – 2. roč. mag. stud., T. Spáčilová
Pedagogické vedení: doc. PhDr. Silva Macková
Název předmětu: Inscenace s neprofesionální skupinou
Hudba: Meeser Chups, Doop – Doop, Transglobal Underground, Čajkovskij, Yann Tiersen, Pantera
Účinkují: K. Zbořilová, P. Jelínková, E. Horňáková, L. Krajačovičová, V. Ingerlová, B. Malá, J. Soukup, O. Šimeček, V. Jelínek, M. Brabec, A. Rajnoha, A. Kašparovský, F. Kumhala, A. Krejčí, členové 2. oddílu DDS Pirko, Brno
Délka: 25 min.
Anotace:
Inscenace Černá šalina vznikala už od letního soustředění se souborem. Všechny nás velmi zaujaly moderní mýty a fámy, které jsou všude kolem nás. Chtěli jsme se na toto téma podívat z nadhledu a pohrát si se strachy a pověrami dnešní doby. Inscenace se skládá z krátkých skečů a situací, které jsou propojené prostředím brněnské tramvaje, tedy šaliny. A proč je černá? Snad kvůli černému humoru, kterým se ji snažíme naplnit. Žánrově směřujeme ke grotesce a kabaretu, ale konferenciéra u nás nahradil amplion ohlašující příští zastávky. Premiéra se konala 3.4.2009 a na festivalu Sítko uvidíte 2. reprízu.

________________________________________________________________
Název: Na širém moři
Předloha/autor: S. Mrožek
Typ: divadelní inscenace
Režie, úprava textu: P. Petrovský, 2. roč. komb. stud. ADaV
Účinkují: N. Golovčenková, Š. Roubíčková, Z. Tomášková, M. Hájková, J. Horvath, členové DS Lannovka ve věku 14 -16 let, DDM České Budějovice
Délka: 35 min.
Anotace:
Absurdní černá komedie, jejímž mottem je „Všichni jsme na širém moři a okolo nás je mnoho těch, kteří se nás chystají SEŽRAT!!!!!!!!“ Inscenace byla navržena na regionální přehlídce v Bechyni do širšího výběru NP Dětská scéna 2009 Trutnov. Na Sítku hrajeme šestou reprízu.

________________________________________________________________
Název: Prezentace na 104
Předloha/autor: kolektiv
Typ: autorská inscenace
Režie, scénografie: kolektiv
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Název předmětu: Autorská inscenace
Hudba: J. Vašica
Účinkují: P. David, P. Pěcha, Z. Kučerová, 1. roč. mag. studia ADaV
Délka: 30 min.
Anotace:
Autorská inscenace vznikla jakožto povinný výstup z předmětu Autorská inscenace. Podílelo se na ní 75% 1.ročníku magisterského stupně ateliéru DaV, přítomných v letním semestru studia. Jak už to u autorských inscenací bývá, jedná se o autorské vyjádření tvůrčího týmu k palčivým problémům doby. Prezentace na festivalu Sítko je zároveň premiérou i derniérou, tudíž neopakovatelným zážitkem. Neváhejte tedy a přijďte, po bohatém programu bude následovat omezené občerstvení (a vše zcela zdarma!). Těšíme se na vás! P.D. - Z.K. - P.P.

________________________________________________________________

Prezentace magisterských projektů studentů 2. ročníku mag. studia ADaV:

Název projektu: Tvorba programu divadla ve výchově pro mateřské školy zaměřená na scénografii výsledného programu
Autor/ka projektu: T. Čechová, 2. roč. mag. studia ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Anotace:
Můj magisterský projekt byl zaměřen na tvorbu participačního divadelního představení pro děti. Důraz byl kladen především na scénografickou složku výsledného tvaru, na to, jak postupovat a na co se zaměřit při tvorbě programu divadla ve výchově, který by využíval scénografie jako klíčového prostředku  jeho tvorby. Výstupem projektu je participační divadelní představení Slečna Agáta a Pan Velké Zvíře pro děti z mateřských škol.

________________________________________________________________
Název projektu: Jednohubky dramatické výchovy (vstupy dramatické výchovy do vyučování na 1. stupni ZŠ)
Autor/ka projektu: B. Maxová, 2. roč. mag. studia ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Redriguezová
Anotace:
Ochutnávky dramatické výchovy pro žáky a pedagogy prvního stupně na ZŠ Měšťanská v podobě hodin dramatické výchovy na témata zadaná pedagogy. Cílem projektu bylo umožnit žákům i pedagogům setkání s dramatickou výchovou a podpořit vznik samostatného předmětu na této škole.

________________________________________________________________
Název projektu: Divadelní menu- Ochutnejte! aneb Praktické dílny z kapitol divadelní teorie
Autoři projektu: J. Jevická, K. Kostřicová, 2. roč. mag. studia ADaV
Název předmětu: Magisterský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Anotace:
Pro magisterský absolventský projekt jsme si zvolily téma - znalost teorie kreativitu neubíjí, ale podporuje, neboli chápání a používání základní divadelní terminologie a znalost divadelních principů a postupů v oblasti procesu inscenační tvorby jako základní stavební kámen vlastní kreativní divadelní práce neprofesionálů. Projekt byl určen skupinám neprofesionálních divadelníků, které pracují na inscenaci a mají za sebou alespoň krátkou tvůrčí divadelní zkušenost. Cílem projektu bylo seznámit účastníky se základy určených výseků z divadelní teorie a naučit skupiny tyto znalosti aplikovat ve vlastním tvůrčím procesu. Účastnickým skupinám jsme dávaly na výběr ze čtyř celodenních dílen, jejich témata byla Cesta od dramatické osoby k herecké postavě, Složky dramatického díla a divadelní profese, Dramatická situace a mizanscéna, Divadelní stylizace.

________________________________________________________________
Název: Hnízdo
Typ: dílna divadla fórum
Název předmětu: Divadlo fórum
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Režie, scénografie: kolektiv
Účinkují: M. Doležel, Š. Ziková, K. Urbášková, M. Mužík, 2. roč. ADaV
Délka: 150 min.
Anotace:
Dílna divadla fórum sestává z krátké inscenace, kde je nastolen problém, který se v následující dílně snaží diváci aktivním způsobem vyřešit. K tomu jim dopomáhají specifické techniky, mezi nimi i osobní herecké zapojení do příběhu. Tématem dílny DF Hnízdo je schopnost obhájit si své životní postoje. Rozhodnout se navzdory nátlaku, navzdory „dobrým radám“ a jít vysněnou cestou. Výběr příběhu je přizpůsoben věkové skupině studentů 2., 3. a 4. ročníků středních škol a gymnázií, pro něž byla dílna původně určena. Tentokrát bude dílna realizována pro účastníky festivalu Sítko.

________________________________________________________________
Název: Několik nocí
Předloha/autor: na motivy povídky En la noche – Ray Bradbury
Překlad: J. Emmerová
Úprava textu, scénografie: soubor
Typ: divadelní inscenace
Režie: M. Maxa, absolvent ADaV
Hudba: J. Šterc
Účinkují: A. Šidlová, J. Záhora, I. Záhorová, J. Záhora , M. Bártová, M. Bláhová, T. Svoboda, M. Štrynclová, J. Šterc, členové DS Jak kdo!
Délka: 30 min.
Anotace:
Soubor Jak kdo! funguje již druhým rokem. Na Sítku uvedeme premiéru této inscenace. Letos jsme se pokusili vyjít z povídky En la noche autora Raye Bradburyho.

________________________________________________________________
Název: Anna
Předloha/autor, scénografie: soubor
Typ: divadelní inscenace
Režie: J. Mifková, absolventka ADaV
Hudba: Apocalyptica
Účinkují: N. Krásná, V. Nechutová, M. Večeřová, T. Svobodová, K. Machová, členové DS POD MASKOU
Délka: 20 min
Anotace:
Divadelní soubor POD MASKOU vznikl v roce 2003 a působí při Základní umělecké škole Františka Drdly ve Žďáru nad Sázavou, kterou rovněž reprezentuje nejen v České republice, ale také v zahraničí (Bulharsko, Německo, Irsko, Řecko, Finsko, Švédsko). Více na www.dramatakzr.estranky.cz a www.podmaskou.estranky.cz.
Anna, stejně jako Adrianna, Anna-Marie, Annabella, Annalies, Annaliesa, Annalisa, Annaliza, Annamaria, Annamária, Annamarie, Annastázie, Giovanna, Hanna, Hannah, Hannalora, Ioanna, Janna, Joanna, Johanna, Julianna, Juliánna, Marianna, Marieanna, Rosanna, Susanna, Žanna a Zuzanna je neobyčejně obyčejná, líbezná, milá dívka, žena jakou běžně potkáváte na ulici. Jaká ale vlastně je?

________________________________________________________________
Název: Nora
Předloha/autor: H. Ibsen - Nora
Překlad: K. Kraus, J. Rak
Úprava textu, scénografie: kolektiv
Typ: divadelní inscenace
Režie: MgA. Jiří Hájek a kolektiv
Pedagogické vedení: MgA. Jiří Hájek
Název předmětu: Herecká průprava
Hudba: Los Tangueros
Účinkují: A. Hrabal, K. Mikanová, V. Fejfarová, E. Herzogová, A. Šinkyříková, V. Šlechtová, L. Jirásková, A. Navrátilová, P. Kroupová, 3. roč. ADaV
Délka: 35 min.
Anotace:
Kdo nevěří, ať tam běží…
Ani my jsme tomu nemohli uvěřit. Nazkoušení této nelehké hry nám zabralo celý rok. A že to byla práce intenzivní, vám potvrdí kdokoli z naší herecké skupiny. Víte, ono divadlo je dřina. Krásná dřina, která po čase nese své ovoce. Pokud tedy to ovoce nepěstujete na plané jabloni, hrušni anebo švestce. (Já osobně mám nejradši višně. V čokoládě.)

________________________________________________________________
Název: Muž, který miloval Nicka Cavea
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: divadelní inscenace
Režie: M. Mužík
Hudba: Nick Cave a kapela Bad Seeds
Účinkují: V. Johaník, Š. Ziková – 2. roč., J. Neugebauer, J. Krupica - 1. roč. ADaV, Tomáš Majláth - 2. roč. MH
Délka: 25 min.
Anotace:
Text původně vzniklý pro Salón původní tvorby 2009. Toto malé hororové dílko jsme se snažili vystavět jen a pouze na klišé daného žánru – tedy hororu. Až divák shlédne toto představení, bude mít pocit, že tohle už někde někdy viděl.

________________________________________________________________

Anotace předmětů

Tvůrčí psaní 2
Práce v předmětu byla koncipována jako víkendový seminář, jehož cílem bylo rozvíjet tvůrčí potenciál studentů v oblasti slovesného vyjadřování prostřednictvím dílčích, individuálních i skupinových aktivit, technik tvořivého psaní, spojených s metodickými komentáři těchto postupů (např. příběh podle cyklu fotografií, kolektivní báseň, automatické psaní, pětiminutový příběh, cvičení metaforického myšlení, tvorba situace). Důraz byl kladen na originalitu, osobitost vyjádření ve smyslu původního autorství studentů, ale i na schopnost rozvíjet situaci a pracovat s pointou. Součástí výuky bylo autorské čtení a kritická reflexe textů (povídky, dialogy, pohádky), zpracovaných autory již před samotným víkendovým setkáním. Výzva ke zveřejnění a prověření textů před posluchači se objevila v diskusi o výsledcích práce studentů; ve snaze o bližší vzájemné poznání, sdílení a konfrontaci přístupů k tvorbě textu mezi studenty ateliéru.  
Ročník: 2. kombinovaného studia ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________
Anotace předmětu Divadlo ve výchově
V rámci předmětu divadlo ve výchově se studenti po teoretické a praktické stránce seznámí se základními formami a historií divadla ve výchově. Hlavní náplní práce v předmětu DVV je tvorba a realizace programu pro děti a mládež, jehož základem je divadelní představení. Studenti se v menších týmech zaměřují na určitou věkovou kategorii cílové skupiny, což je určující pro volbu konkrétních dílčích forem divadla ve výchově /interaktivní divadlo, dílny k inscenacím apod./.
Ročník: 1. mag. stud. ADaV
Pedagog: MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Magisterský absolventský projekt
Samostatná práce studentů absolventského ročníku, při které prokazují schopnost plánovat, organizovat, realizovat, dokumentovat a hodnotit vlastní projekt. Práce může svým zaměřením směřovat do následujících oblastí: umělecko-výchovná, divadelní nebo kulturně-organizační a její rozsah je stanoven na cca 25 hodin práce. Studenti konzultovali svou práci s přiděleným vedoucím projektu, jedním z pedagogů ateliéru DaV.
Ročník: 2. mag. stud. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D., doc. PhDr. Silva Macková, MgA. Radka Macková, Mgr. Veronika Rodriguezová, PhDr. Jan Roubal, Ph.D.

________________________________________________________________
Praxe na 2. stupni ZŠ
V tomto předmětu mají studenti získat co nejvíce zkušeností se soustavnější prací s kolektivem 2. stupně ZŠ. Formulují a prakticky realizují navržené cíle, hledají vhodné formy záznamu vlastní praktické práce. Úzce spolupracují s pedagogem ZŠ Měšťanská Brno. Studenti ovládají základní pojmy a terminologii oboru dramatická výchova. Na jejich základě koncipují program výukového celku dramatické výchovy, vycházející z RVP ZV pro 2. stupeň ZŠ. Na základě znalosti teorie oboru a stanovených kritérií se učí posuzovat práci druhých. Kurz probíhá celoročně.
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: Mgr. Simona Hlínová

________________________________________________________________
Anotace předmětu Inscenace se skupinou
Předmět Inscenace se skupinou v posledním ročníku magisterského studia má prokázat schopnost studentů propojit své umělecké, pedagogické a psychologické vzdělání s praktickými dovednostmi vést skupinu v procesu tvorby inscenace. Výběr skupiny záleží na samotných studentech a není nijak omezen věkem účastníků, jejich počtem, předchozími zkušenostmi s divadelní tvorbou. Stejně tak mají studenti naprostou volnost ve volbě námětu a žánru inscenace Jedinou podmínkou je, že skupina je složena z neprofesionálních divadelníků a že student povede samostatně celý proces tvorby se snahou maximálně do tvorby všech složek inscenace zapojit členy skupiny. Podmínkou absolvování předmětu je provedení inscenace před publikem (v případě, že inscenace není z určitých zejména provozních důvodů dokončena, je student povinen písemně reflektovat průběh práce a příčiny „neúspěchu“ pojmenovat a zdůvodnit). Pokud je to možné, měla by být inscenace prezentována na festivalu ateliéru DaV Sítko. O práci na inscenaci studenti průběžně referují v předmětu Režijně dramaturgický seminář.
Ročník: 2. mag. stud. ADaV
Pedagog: doc. PhDr. Silva Macková

________________________________________________________________
Autorská inscenace
Projekt autorské inscenace navazuje na výuku předmětu Teorie divadla – alternativní a autorské divadlo v zimním semestru. Je zahájen dílnou, ve které se studenti seznámí s principy autorského divadla a jeho pojetím v ateliéru Divadlo a výchova.
V průběhu letního semestru procházejí studenti samostatně procesem tvorby inscenace od hledání námětu, formulování tématu přes improvizované rozehrávání situací, třídění vzniklého materiálu, výběr a tvorbu struktury inscenace až po vytvoření a fixování výsledného jevištního tvaru a komunikaci s diváky skrze inscenaci. Průběžně konzultují postup práce s pedagogy předmětu. O práci na autorské inscenaci vedou záznamy formou deníku. Výchozím „dramatickým“ materiálem je pro studenty jejich generační divadelní „vidění“ současného světa v nás i kolem nás. Východiskem pro tvorbu inscenace může být vlastní životní zkušenost, inspirace uměleckým dílem, osobností, současnou nebo historickou událostí. Studenti mohou pracovat s libovolnou podobou divadelního prostoru – klasické divadlo, studiové divadlo, pouliční divadlo, akční scénografie, site specific projekt, atd. a v libovolném žánru a stylu. Výsledek práce je veřejně předveden v rámci festivalu ateliéru divadlo a výchova Sítko.
Ročník: 1. mag. stud. ADaV
Pedagog předmětu: MgA. Eva Brhelová, Ph.D., doc. PhDr. Silva Macková, MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Divadlo fórum
V rámci předmětu Divadlo fórum se studenti nejprve seznamují formou praktické práce doplněné přednáškami s rozsáhlým komplexem postupů Divadla utlačovaných Augusto Boala. Hlavní náplní práce je příprava a realizace dílny divadla fórum pro zvolenou cílovou skupinu. Ve fázi přípravy se studenti ve skupinách zaměřují na hledání vhodného tématu, tvorbu scénáře, inscenační práci a tvorbu struktury dílny DF. Realizační fázi pak naplňuje práce se studenty středních škol a gymnázií v Kabinetu múz, společná i individuální reflexe a dokumentace projektu.
Ročník: 2. ADaV
Pedagog: MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Herecká průprava
Třetí ročník je zaměřen na kolektivní práci směřující k ucelenému tvaru. Text a celý koncept vyšel z improvizací. Šlo o naplnění vyprávění o slavné osobě, v našem případě tedy postavě vymyšlené. Jednotlivé situace povětšinou vznikaly pomocí kolektivní improvizace. Posluchači si měli vyzkoušet různé principy a styly hraní, jakožto různé dramatické žánry, v rámci jediného projektu. Zcizování a odstup od postavy střídat s prolamováním se do postavy...
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: MgA. Jiří Hájek

________________________________________________________________

Instalace

Název: Co po nás zbude
Autoři: 3. roč. ADaV
Umístění: DIFA JAMU, chodba č. 13

CHCEME VÍC!
NEBO NIC.
L.A.P.E.V.K.A.V.A.

________________________________________________________________
Název: Prezentace Projektu na ZŠ
Autoři: 2. roč. ADaV
Název předmětu: Projekt na ZŠ
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Rodriguezová
Umístění: Kabinet múz, foyer
Anotace
Studenti 2. ročníku společně připravili a zrealizovali dvoudenní program o historii města Brna. Téma vybraly učitelky ZŠ Hroznová. Celý program proběhl dvakrát po sobě v SDV Labyrint (pobočka CVČ Lužánky), nejprve pro dvě páté a další dva dny pro dvě čtvrté třídy.

________________________________________________________________
Název: Foto portréty a videoklipy
Autoři: studenti ateliéru Divadlo a výchova
Předmět: Základy práce s médii
Pedagogické vedení: Mgr. Petr Francán
Umístění: DIFA JAMU, vstupní hala
Anotace:
Portréty studentů vznikají v rámci předmětu Základy práce s médii, a to jako semestrální práce prvních ročníků. Při tvorbě portrétů nejde jen o zvládnutí technické stránky věci, na kterou dohlíží přítomný pedagog, ale studenti se také učí verbalizovat své představy a diskutovat o nich s ostatními. Touto přirozenou cestou a zdánlivě mimochodem si osvojují mimo jiné i základy kompozice a práce se světlem.
Základy práce s kamerou a střihové práce si studenti osvojují přímo realizací vlastního tříminutového "videoklipu". Svobodně si vyberou hudbu, napíší námět a konzultují s pedagogem způsob realizace. Vhozeni pak do neznámých vod, pokouší se sjednotit své představy s krutou realitou výsledného záznamu. Tato výuka šokem ve spojení s přísným zákazem použití jakýchkoliv efektů vpostprodukci studenty prvních ročníků přivádí k možnosti vytěžit maximálně možnosti korektního střihu a samozřejmě je přivádí také k zoufalství. Touha po profesionálním výsledku jim však napomáhá vyrovnat se s technologickými obtížemi a je tedy velmi dobrou půdou pro další práci v oblasti videa.


 
Středa 3. června 2009

Název: Kabaret HOKUS POKUS
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: interaktivní inscenace
Název předmětu: Divadlo ve výchově
Režie, scénografie: Kon, Kona, Dolly, Pedro a Ágnes a kol.
Hudba: klavír v reprodukované verzi v podání nejmenovaného klavírního virtuosa a pedagoga JAMU
Autoři písní: J. Suchý a J. Šlitr, V. Blažek, V. Hála, J. Rychlík, J. Ježek, J.Voskovec, J. Werich
Účinkují: Z. Trávníčková – 3. roč., J. Dolejšová, Z. Kučerová, P. Pěcha, P. David - 1. roč. mag. stud. ADaV
Délka: 100 min.
Anotace:
Inscenace je určena aktivním seniorům. Nepočítáme s větší účastí této věkové skupiny na festivalu Sítko, proto přepokládaná divácká skupina pro festival se pohybuje pravděpodobně od 20 do 35 let (i výjimky jsou nasnadě). Inscenace se ovšem i přesto ve své ryzí podstatě nemění. Přijít může kdokoliv, koho zajímá interaktivní představení pro seniory či interaktivní představení vůbec nebo snad forma kabaretního představení, kterým bezpochyby či s pochybami představení Kabaret HOKUS POKUS je. Zhlédnutí inscenace doporučujeme především v kombinaci se zhlédnutím prezentace projektu z předmětu DVV – 1. magisterského ročníku ADaV a 3. ročníku bakalářského studia DIFA JAMU, Mozartova 1, 60200, Brno.

________________________________________________________________

Prezentace bakalářských projektů a projektu divadla ve výchově:

Název projektu: Prožít znamená porozumět aneb Příběhy dětí - dílna s židovskou tématikou pro 8. a 9. třídy ZŠ ve spolupráci s Židovským muzeem v Brně
Autoři projektu: L. Jirásková, E. Herzogová, A. Navrátilová, 3. roč. ADaV
Název předmětu: Bakalářský absolventský projekt
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Rodriguezová
Anotace:
Jako cíl našeho bakalářského projektu jsme si vytyčily spolupracovat s nějakou institucí jako je galerie, muzeum atd. a objevit tak další možnosti uplatnění absolventa ateliéru Divadlo a výchova. Náhoda nás přivedla do brněnské pobočky Vzdělávacího a kulturního centra Židovského muzea. K již existující výstavě obrázků dětí z terezínského ghetta Příběh dětí jsme připravily tříhodinovou dílnu pro žáky 8. a 9. tříd základních škol. Problematiku holocaustu jsme dětem přiblížily na osudu paní Anny Flachové – Hanusové, která nám byla velkým zdrojem inspirace a elánu. Naší dílnou prošlo celkem šest tříd a některé děti se zúčastnily i osobního setkání s paní Flachovou.

________________________________________________________________
Název projektu: Tvůrčí pohybová dílna pro dospělé
Autoři projektu: K. Mikanová, V. Fejfarová, 3. roč. ADaV
Název předmětu: Bakalářský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Anotace:
Třídenní tvůrčí pohybová dílna zaměřená na poznávání a rozvíjení možností pohybového vyjádření u neprofesionálů. Aktivizace těla, cvičení vycházející z různých podnětů (hudba, text, předmět), práce s tělesnými bloky, komunikace tělem, relaxace. Tělo jako specifický vyjadřovací prostředek, odbourávání pohybových stereotypů, pohybová komunikace s partnerem.

________________________________________________________________
Název projektu: Tvůrcem v každém věku aneb „Nepatřím do starého železa“ - tvůrčí dílna pro seniory
Autoři projektu: V. Šlechtová, A. Hrabal, P. Kroupová, A. Šinkyříková, 3. roč. ADaV
Název předmětu: Bakalářský absolventský projekt
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Anotace:
Všichni z naší realizační skupiny jsme se shodli na tom, že chceme pracovat se skupinou našemu věku nejvíce vzdálenou a naším oborem nejméně probádanou – se skupinou seniorů. Naším cílem bylo vytvořit takový program, aby seniory fyzicky nepřetěžoval, ale aby je dostal z jejich zažitých stereotypů. Ze všeho nejvíce jsme chtěli seniory zaktivizovat a ukázat jim, že v každém věku je možné tvořit, a že tvůrčí činnost je potěchou nejen pro smysly, ale i pro duši.

________________________________________________________________
Název projektu: Divadlo ve výchově pro seniory - Kabaret Hokus Pokus
Autoři projektu: P. David, Z. Kučerová, P. Pěcha, J. Dolejšová, Z. Trávníčková, 3. ročník a 2. roč. mag. stud.
Název předmětu: Divadlo a výchova
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Anotace:
Jedná se o prezentaci projektu 1. magisterského ročníku DaV a 3. ročníku bakalářského studia Dramatická výchova z předmětu Divadlo ve výchově.
Předmětem projektu jest interaktivní představení určené aktivním seniorům, jehož název zní Kabaret HOKUS POKUS. Tématem představení je život sám - vývoj partnerského vztahu a hledání koření života.

________________________________________________________________
Název: Zákon č.114/1992 Sb.
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: autorská inscenace
Režie, scénografie: T. Čechová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Pedagogické vedení: MgA. Radka Macková
Název předmětu: Autorská inscenace
Účinkují: T. Čechová, J. C. Argudo
Délka: 20 min.
Anotace:
Autorská inscenace založená na skutečné události. Kam až může člověk v boji s přírodou zajít, co vše je schopen obětovat pro čistý balkon…

________________________________________________________________
Název: Koralína
Předloha/autor: N. Gaiman - Coraline
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Veřejná performance
Režie: M. Procházková
Úprava textu: I. Buček
Hudba: J. Ingrová, autor: Sigur Rós
Účinkují: K. Kršjaková, Z. Kokešová, J. Ingrová, M. Procházková, I. Buček, 2. roč. spec.pedagogiky - dramaterapie, Univerzita Palackého v Olomouci
Délka: 45 min.
Anotace:
Hororová pohádka a smutná komedie, která nekončí úplně dobře. Projekt vznikl jako školní práce studentů dramaterapie v Olomouci. Divadlo pro nás není cíl, spíš prostředek a terapie zase nemusí být nutně očistná. Druhé, přepracované představení.

________________________________________________________________
Název: Na holý pupek
Předloha/autor: Tereza Vyvijalová
Typ: autorské čtení
Pedagogické vedení: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.
Název předmětu: Tvůrčí psaní
Režie: T. Vyvijalová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Hudba: Rolling stones, The lively ones, George Baker
Účinkují: V. Johaník, J. Konývka, 2. roč. ADaV
Délka: 10 min.
Anotace:
Tony a Miki jsou hrdinové (hlavní). Tony a Miki jsou gangsteři. Tony a Miki jsou kluci z vesnice. Koloběh (rozuměj jízda na koloběžce) je životní potřeba.

________________________________________________________________
Název: Tichá pravda
Předloha/autor: L. Janáková
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Veřejná performance
Režie: L. Janáková a kolektiv
Scénografie: kolektiv
Hudba: J. Smutná
Účinkují: K. Bruchterová, S. Hanzlíková, L. Janáková, V. Macková, P. Pelcová, L. Syrovátková, Z. Šlechtová, 2. roč. speciální pedagogika - dramaterapie UP Olomouc
Délka: 20 min.
Anotace:
,,Vracím se do doby, kdy zastavil se pro mě čas…
Kdy slunce přestalo hřát a duha přestala býti barevnou.. všude kolem byl jen strach. Tajemný muž s černou maskou vstoupil do mé duše…..“

________________________________________________________________
Název: Setkání
Předloha/autor: autorská tvorba
Typ: předváděčka
Název předmětu: Hra v masce
Režijní a pedagogické vedení: B. Hönigová, 2. roč. mag. stud. ADaV
Scénografie: studenti 2. roč. ADaV
Účinkují: M. Jarošová, V. Slováková, R. Dalová, J. Konývka, V. Johaník, M. Doležel, Š. Ziková, K. Urbášková, M. Mužík, 2. roč. ADaV
Délka: 15 min.
Anotace:
Krátká inscenace divadla v maskách je výstupem studentů 2. ročníku ADaV z jednosemestrálního předmětu Hra v masce. Při hledání tématu inscenace jsme vycházeli z vytvořených masek a nechali se unést touhou vidět, jak různě mohou vypadat jednotlivá setkání.

________________________________________________________________
Název: Tři ženy navíc
Předloha/autor: B. Chapelle - Tři ženy navíc
Překlad: J. Žák
Typ: divadelní inscenace
Název předmětu: Inscenace podle předlohy
Režie, úprava textu, scénografie: doc. PhDr. Silva Macková a T. Vyvijalová, I. Klvaň, 2. roč. mag. stud. ADaV, studenti
Hudba: Y. Jamaik, D. Arnold, J. Crocker, T. Jones, R. Edelman, E. Morricone, R. Scheuregger
Účinkují: V. Fejfarová, V. Šlechtová, E. Herzogová, K. Mikanová, A. Hrabal, 3. roč. ADaV
Délka: 40 min.
Anotace:
Vlak ze Chalonu, Maconu a Lyonu vám představuje tři ženy a jednu fiktivní navíc. Muriel vás pohostí zapékanými bramborami, s Helenou se projedete v jaguárovi, Claudia ukáže, jak má vypadat pravá láska a Kristina se s nikým nebude párat. Šustivá scénografie a místy velmi dobrodružný příběh vás vtáhnou do děje. Možná přijde i... J. B.

________________________________________________________________

Anotace předmětů

Divadlo ve výchově
V rámci předmětu Divadlo ve výchově se studenti po teoretické a praktické stránce seznámí se základními formami a historií divadla ve výchově. Hlavní náplní práce v předmětu DVV je tvorba a realizace programu pro děti a mládež, jehož základem je divadelní představení. Studenti se v menších týmech zaměřují na určitou věkovou kategorii cílové skupiny, což je určující pro volbu konkrétních dílčích forem divadla ve výchově /participační divadlo, projekty k profesionálním divadelním inscenacím atd./.
Ročník: 1. mag. studia ADaV
Pedagog: MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Bakalářský absolventský projekt
V rámci předmětu prokazují studenti 3. ročníku schopnost plánovat, organizovat, realizovat, dokumentovat a hodnotit projekt v menším týmu na bakalářské úrovni. Obsah projektu, jeho zaměření a cílová skupina závisí na volbě studentů. V rozsahu 15 až 20 hodin se studenti 3. ročníku v letošním akademickém roce věnovali praktické práci s různými účastnickými skupinami (žáci II. stupně ZŠ, studenti VŠ, senioři).
Ročník: 3. AdaV
Pedagog: MgA. Radka Macková, MgA. Eva Brhelová, Ph.D., Mgr. Veronika Rodriguezová

________________________________________________________________
Autorská inscenace
Projekt autorské inscenace navazuje na výuku předmětu Teorie divadla – alternativní a autorské divadlo v zimním semestru. Je zahájen dílnou, ve které se studenti seznámí s principy autorského divadla a jeho pojetím v ateliéru Divadlo a výchova. V průběhu letního semestru procházejí studenti samostatně procesem tvorby inscenace od hledání námětu, formulování tématu přes improvizované rozehrávání situací, třídění vzniklého materiálu, výběr a tvorbu struktury inscenace až po vytvoření a fixování výsledného jevištního tvaru a komunikaci s diváky skrze inscenaci. Průběžně konzultují postup práce s pedagogy předmětu. O práci na autorské inscenaci vedou záznamy formou deníku. Výchozím „dramatickým“ materiálem je pro studenty jejich generační divadelní „vidění“ současného světa v nás i kolem nás. Východiskem pro tvorbu inscenace může být vlastní životní zkušenost, inspirace uměleckým dílem, osobností, současnou nebo historickou událostí. Studenti mohou pracovat s libovolnou podobou divadelního prostoru – klasické divadlo, studiové divadlo, pouliční divadlo, akční scénografie, site specific projekt atd. a v libovolném žánru a stylu. Výsledek práce je veřejně předveden v rámci festivalu ateliéru Divadlo a výchova Sítko.
 Ročník: 1. mag. stud. ADaV
Pedagog předmětu: MgA. Eva Brhelová, Ph.D., doc. PhDr. Silva Macková, MgA. Radka Macková

________________________________________________________________
Veřejná performance
(Universita Palackého v Olomouci, PdF, obor speciální pedagogika s dramaterapií)
Veřejná performance je součástí teatrologické a dramaterapeutické praxe zaměřené na takto budované dovednosti: ve 2.roč.studia SPP - DT je veřejné vystoupení studentů, jehož cílem je na základě teoretického kurzu (zaměřeného na jednotlivé divadelní složky, především na dramaturgii a herectví) ověřit si působení prostředků v jednotlivých div. složkách (dramaturgie, režie, herectví, scénografie a jevištní hudba...) "na vlastní kůži". Jedním z cílů disciplíny je plakátované představení studentů určené pro veřejnost a následně reflektované učiteli i staršími-mladšími spolužáky oboru (rozbor po představení, divadelní recenze v univerzitním Žurnále). Ve 3.ročníku jde o sebereflexivní představení studentů, ve 4.ročníku o divadlo A. Boala a v 5.ročníku o dramaterapeutické projekty zaměřené na klientelu s konkrétní duševní poruchou.
Ročník: 2. – 5. SSP - DT
Pedagog: doc. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.

________________________________________________________________
Tvůrčí psaní 1
Práce v semináři je zaměřena na rozvíjení tvořivosti studentů v oblasti slovesného vyjadřování. Usiluje o to podněcovat osobité, originální a sdělné sebevyjádření studentů prostřednictvím tvorby poezie, prózy i dramatických textů. Obsahem jednotlivých seminářů, v nichž se setkávali studentky a studenti 2. ročníku a 2. ročníku mag. studia, byla individuální i skupinová tvorba autorských textů a jejich reflexe při společných diskusích. Od textových miniatur – kolektivních básní, črt a povídek (východiskem byly např. jednotlivé přívlastky či příslovce, zobrazené a realizované v atmosféře, postavě, příběhu) studenti postupně dospěli k charakteristice postav v situaci, k charakteristice jednáním i dialogem. Úkolem pro letní semestr byla tvorba krátkého divadelního scénáře, k níž směřovalo několik inspiračních zdrojů (burza námětů a postav, skupinová tvorba příběhu).
Ročník: 2. ADaV a 2. mag. stud. ADaV
Pedagog: MgA. Eva Brhelová, Ph.D.

________________________________________________________________
Hra v masce
V hodinách jednosemestrálního předmětu Hra v masce si mají studenti osvojit techniku práce s pohybovou stylizací, teoreticky i prakticky se seznámit s neutrálními, larválními i polomaskami a během dvoudenní dílny si vyrobit svoji masku vycházející z podoby zvířecího embrya – larvy. S maskou pak studenti v jednoduchých situacích hledají a prověřují její základní pohyby a vlastnosti a pozvolna směřují k tvorbě krátké inscenace divadla v maskách. 
Ročník: 2. ADaV
Pedagog: BcA. Berit Hönigová (studentka 2. roč. mag. studia na ADaV)

________________________________________________________________
Anotace předmětu Inscenace podle předlohy
Výchozím dramaturgickým materiálem pro tvorbu inscenace je dramatické dílo, vybrané společně studenty a pedagogem. K dramatickému textu je přistupováno jako k otevřené nabídce, k námětu pro vlastní autorskou tvorbu. Předmět je organizován jako projekt. Studenti procházejí všemi fázemi tvorby inscenace od hledání tématu, dramaturgických úprav přes volbu inscenačních prostředků, scénografii, výběr scénické hudby až po fixování jevištních postav a situací a vytvoření výsledného jevištního tvaru a jeho prověření před diváky. Celý proces tvorby inscenace probíhá jako projekt založený na principu vzniku inscenace cestou skupinové autorské tvorby a je prezentován na festivalu ateliéru DaV Sítko. Od akademického roku 2008/2009 byl předmět nabídnut pro studenty 2. ročníku magisterského studia v rámci asistence v bakalářské výuce.
Ročník: 3. ADaV
Pedagog: doc. PhDr. Silva Macková

________________________________________________________________

Instalace

Název: Co po nás zbude
Autoři: 3. roč. ADaV
Umístění: DIFA JAMU, chodba č. 13

CHCEME VÍC!
NEBO NIC.
L.A.P.E.V.K.A.V.A.

________________________________________________________________
Název: Prezentace Projektu na ZŠ
Autoři: 2. roč. ADaV
Název předmětu: Projekt na ZŠ
Pedagogické vedení: Mgr. Veronika Rodriguezová
Umístění: Kabinet múz, foyer
Anotace
Studenti 2. ročníku společně připravili a zrealizovali dvoudenní program o historii města Brna. Téma vybraly učitelky ZŠ Hroznová. Celý program proběhl dvakrát po sobě v SDV Labyrint (pobočka CVČ Lužánky), nejprve pro dvě páté a další dva dny pro dvě čtvrté třídy.

________________________________________________________________
Název: Foto portréty a videoklipy
Autoři: studenti ateliéru Divadlo a výchova
Předmět: Základy práce s médii
Pedagogické vedení: Mgr. Petr Francán
Umístění: DIFA JAMU, vstupní hala
Anotace:
Portréty studentů vznikají v rámci předmětu Základy práce s médii, a to jako semestrální práce prvních ročníků. Při tvorbě portrétů nejde jen o zvládnutí technické stránky věci, na kterou dohlíží přítomný pedagog, ale studenti se také učí verbalizovat své představy a diskutovat o nich s ostatními. Touto přirozenou cestou a zdánlivě mimochodem si osvojují mimo jiné i základy kompozice a práce se světlem.
Základy práce s kamerou a střihové práce si studenti osvojují přímo realizací vlastního tříminutového "videoklipu". Svobodně si vyberou hudbu, napíší námět a konzultují s pedagogem způsob realizace. Vhozeni pak do neznámých vod, pokouší se sjednotit své představy s krutou realitou výsledného záznamu. Tato výuka šokem ve spojení s přísným zákazem použití jakýchkoliv efektů vpostprodukci studenty prvních ročníků přivádí k možnosti vytěžit maximálně možnosti korektního střihu a samozřejmě je přivádí také k zoufalství. Touha po profesionálním výsledku jim však napomáhá vyrovnat se s technologickými obtížemi a je tedy velmi dobrou půdou pro další práci v oblasti videa.